هزاران فرد مبتلا به دیابت نوع 1 می توانند از مزایای کشف بیومارکرهای جدید ایمونوتراپی بهره مند شوند

3 آگوست 2020 - دانشمندانUCL ، نشانگرها یا بیومارکرهای زیستی جدیدی را کشف کرده اند که ممکن است به شناسایی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که می توانند با دریافت داروی ایمونوتراپی"Abatacept "، بیماری دیابت خود را بطور موثرتری مدیریت کنند، کمک کنند.

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که در اثر حمله ی سیستم ایمنی بدن به بافتهای سالم ایجاد می شود. افراد مبتلا به این بیماری قادر به تولید هورمون انسولین نیستند. انسولین برای کنترل و استفاده از گلوکز به عنوان انرژی بسیار ضروری است. داروی Abatacept، یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است که از بروز پاسخ ایمنی اشتباه در افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی جلوگیری می کند. شناسایی یک نشانگر بیولوژیکی به پزشکان اجازه می دهد که دارو را برای کسانی تجویز کنند که به آن پاسخ مثبت می دهند.

این گروه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور Lucy Walker از مؤسسه ایمنی و پیوند UCL در سال 2014 نشان دادند که سلولهای ایمنی خاصی که به سلولهایT یاور فولیکول(Tfh)  معروف هستند، می توانند با تخریب سلولهای تولید کننده انسولین در لوزالمعده باعث ایجاد دیابت نوع 1، شوند.

در مطالعه ی اخیر که در Nature Immunology منتشر شده است، محققان UCL با همکاری دانشمندان کالج کینگ لندن و شرکتAstraZeneca ، می خواستند دریابند که چرا فقط برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به Abatacept پاسخ خوبی می دهند.

پروفسور واکر با تمرکز بر این مطالعه توضیح داد: داروی Abatacept، هم اکنون برای معالجه سایر بیماری های خود ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید استفاده می شود.آزمایش های اولیه در مبتلایان به دیابت نوع 1 نشان داد که این دارو برای استفاده ی روتین مناسب نیست زیرا پاسخ به آن بسیار متغیر است. برخی از افراد سود زیادی از این دارو می برند، در حالیکه برخی دیگر اصلاً. پیش بینی اینکه چه کسانی به این دارو پاسخ مثبت می دهند، ممکن است علاقه بیشتری را به این درمان در مبتلایان به دیابت ایجاد کند.

برای این مطالعه، نمونه ی خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، که در کارآزمایی بالینی Abatacept شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند که تعداد سلولهایTfh با درمانAbatacept  ، کاهش یافته و فنوتیپ سلولها (خصوصیات بیوشیمیایی) تغییر می کند.

سپس محققان از یادگیری ماشینی برای مقایسه ی نمونه های خون افرادی که پاسخ خوبی به Abatacept داده بودند با کسانی که پاسخ ضعیفی نشان دادند، استفاده نمودند.

در کمال تعجب، الگوریتم یادگیری ماشین قادر به تشخیص اختلاف در مشخصات سلولهایTfh ، حتی قبل از درمان بود، که می تواند به عنوان نشانگرهای زیستی مورد استفاده قرار گیرد تا مشخص شود که چه کسی احتمالاً به Abatacept پاسخ خواهد داد.

پروفسور واکر اظهار داشت: کار جدید ما نشان می دهد که با تجزیه و تحلیل این گروه از سلول های T و با نگاهی به نشانگرهایی که آنها بیان می کنند، می توان چگونگی پاسخ افراد بهAbatacept ، را پیش بینی نمود.

قدم بعدی، کار بر روی تعداد بیشتری از افراد است، همچنین دانشمندان می خواهند بدانند که آیا این روش برای سایر روشهای درمانی و سایر بیماریهای خود ایمنی موثر است یا خیر. اکنون نسخه های جدید و بهبود یافته ای از دارویAbatacept ، تولید شده است. بنابراین بویژه بسیار هیجان انگیز خواهد بود که این بیومارکر در مورد نسخه های جدید این دارو آزمایش گردد.

در سال 1999 ، پروفسور واکر و همکارانش سیگنال هایی را کنترل کردند که رفتار "سلول T یاور فولیکول" را کنترل می نمودند. سپس آنها دریافتند که این سلول ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به تعداد زیاد ظاهر می شوند.

پروفسور واکر افزود: این پروژه سالها در دست انجام است و بسیار به همکاری بین محققان، پزشکان، متخصصان بیوفورماتیک و شرکای صنعت متکی بوده است.

تیم تحقیقاتی پروفسور واکر بخشی از انستیتوی ایمنی و پیوند در UCL واقع در بیمارستان رویال آزاد لندن هستند. این پروژه با بودجه و حمایت دیابت انگلیس، کمپانی AstraZeneca، شورای تحقیقات پزشکی وRosetrees Trust ، انجام شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-08-immunotherapy-biomarker-discovery-benefit-thousands.html